سمعك

  متخصص شنوايي خوب ميتواند شما را در انتخاب صحيح سمعک ياري کند                  متخصص شنوايي خوب ميتواند شما را در انتخاب صحيح سمعک ياري کند                         متخصص شنوايي خوب ميتواند شما را در انتخاب صحيح سمعک ياري کند                                             متخصص شنوايي خوب ميتواند شما را در انتخاب صحيح سمعک ياري کند                               
   
   
         
    آرشيو    
         
       


    نظرات    
       
  لطفا نظراتتون رو به آدرس bah_ad@yahoo.com بفرستيد    
       
       

Tuesday, February 25, 2003


اسكرنينگ (غربالگري) كودكان در سن مدرسه
منظور از برنامه اسكرنينگ در سنين مختلف تشخيص نوع اختلال شنوائي نسيت، بلكه ارزيابي گروهي از افراد بدون علامت در يك جمعيت است جهت تشخيص اينكه آيا اختلال شنوائي واقعأ وجود دارد يا خير؟
در كودكان سن مدرسه يكي از مهمترين عواملي كه انجام برنامه اسكرنينگ را ضروري مي سازد بررسي شنوائي در حد طبيعي كودك در كلاس درس است، زيرا وجود كم شنوائي
يكي از عوامل مهم در ايجاد نقص در ياد گيري است. با توجه به اينكه هر ساله به تعداد كودكان داراي كمبود شنوائي در سن مدرسه افزوده مي شود، اما مشكلاتي نه تنها در تشخيص اين كودكان وجود دارد بلكه در معياري كه بعنوان كم شنوائي در نظر گرفته مي شود هنوز مورد بحث مي باشد.
روشهاي گوناگوني براي تشخيص نقص شنوائي در كودكان مورد مطالعه قرار گرفته است، يكي از آنها مقيد نمودن معلمين به ارزيابي كودكان براي آگاهي از وضعيت شنوائي آنهاست البته اين روش با ارزشي نيست زيرا نتيجه اي كه بدست آمده، نشان داده كه معلمين خيلي از كودكان را كه داراي نقص شنوائي هستند را شناسائي ننموده در حاليكه كودكاني كه داراي شنوائي طبيعي بوده اند را بعنوان كم شنوا معرفي نموده اند. يكي ديگر از روشها ارزيابي والدين از وضعيت شنوائي در كودكان خويش است. در مقايسه بين والدين و معلمين، نظر والدين در مورد شنوائي كودكشان بمقدار جزئي معتبر تر از نظر معلمين مي باشد.
بهترين روش استفاده از سنجش شنوائي تن خالص است . در اكثر مدارس بعلت وجود نويز محيط انجام اسكرنينگ در كمتر از dB 20 امكانپذير نيست. در حال حاضر بر اساس آخرين توافقي كه از طرف ASHA بعمل آمده و تلفيقي از پيشنهادات سال 1961 به بعد است كه فركانسهاي آزمايشي در برنامه اسكرنينگ را 1،2و 4كيلو هرتز و سطح شدت لازم براي فركانسهاي 1و2 كيلو هرتزرا dBHL 20 و براي فركانس KHZ 4 را dBHL20 قرار داده است.
همچنين از طرف ASHA معيار مردود شدن(Fail ) كودك عبارتست ازعدم پاسخ به هر فركانس آزمايشي در هر گوش در سطح شدت لازم براي اسكرنينك.
برنامه اسكرنينگ تن خالص به دو شيوه انجام مي شود
1- اسكرنينگ گروهي: عبارتست از روشي كه بطور همزمان تعداد زيادي از كودكان تحت بررسي قرار مي گيرند.
.مزيت اين روش صرف زمان كمتر، كاهش مشخص در هزينه ها وارزيابي بيشتري از كودكان است
ولي مشكلاتي در روش وجود دارد از جمله ، از كاليبره خارج شدن گوشيهاوعدم توانائي استفاده بيش از دو گوشي در اديومترها
2- برنامه اسكرنينگ فردي:امروزه بيشتر برنامه هاي اسكرنينگ كودكان مدرسه بر اساس روش فردي انجام مي شود. در اين روش سطح شدت ثابت است وفركانسها تغيير مي كنند.

حق تقدم براي ارجاع كودكانيكه در برنامه اسكرنينگ مردود شده اند به شرح زير است:
1- كم شنوائي دو طرفه در هر ور گوش در تمام فركانسها.
2- كم شنوائي دو طرفه فقط در فركانسهاي 1و2 كيلو هرتز.
3- كم شنوائي دو طرفه فقط در فركانسهاي 1يا 2 كيلو هرتز
4- كم شنوائي يكطرفه در تمامي فركانسها
5- كم شنوائي يكطرفه در فركانسهاي 1و2 كيلو هرتز
6- كم شنوائي يكطرفه يا دو طرفه فقط در فركانس 4 كيلو هرتز
كاربرد ايميتانس اديومتري در برنامه اسكرنينگ
در سالهاي اخير برنامه اسكرنينگ با استفاده از ايميتانس اديومتري تحول شگرفي يافته است. ايميتانس در كودكانيكه همكاري كمي دارند بسيار مناسب است و نتايج سريع و مشخصي را بدست مي دهد. متأ سفانه تكنيكهاي معمول اديومتري برنامه اسكرنينگ در كودكانيكه كم شنوائي خفيف بعلت بيماري گوش مياني دارند كافي نبوده و مشخص شده كه كاربرد ايميتانس اديومتري مي تواند بر اين مشكل غلبه كند. ايميتانس اديومتري قابليت ارائه نتايج صحيحتري را در معاينات گوش مياني در مقايسه با معاينه اتوسكوپي و اديومتري تن خالص دارد.