اگر شما مکرأ از مردم می خواهید که حرفهایشان را تکرار کنند ودر ادامه مکالمه با دیگران مشکل دارید ویا اغلب از صدای بلند تلویزیون
شکایت می کنید ممکن که نیاز به سمعک داشته باشید.
مشخصاتی که کاندیدای سمعک تععیین میکند به فاکتور های ادیولوژیکی وفاکتورهای انگیزشی تقسیم می شوند . فاکتورهای ادیولوژیکی شامل نوع و میزان کاهش شنوائی می باشند و فاکتورهای انگیزشی بستکی به شیوه زند گی وقبول مشکل شنوائی بیمائ دارد .
در کاهش شنوائی حصی-عصبی وضعیت گوش داخلی بسیار متغیر است، بنابراین میزان پردازش صدا با ادیوگرام تون خالص قابل پیش بینی نیست . دو نفر با کاهش شنوائی حسی-عصبی وادیوگرام مشابه ممکن است قابلیتهای پردازش صدای کاملأ متفاوتی داشته باشند بطوریکه یک نفر اتکای زیادی به تقویت دارد و دیگری بدون تقویت راحت است
شخصی با کاهش شنوائی ملایم تا متوسط حسی-عصبی بطور تیپیک بخشهای بلندتر گفتار را می شنود مثل مصوتها اما صامتها را نمی شنود مانند t ، p، f ،s و ch . در نتیجه فرد میتواند گفتار را بشنود ولی آنرا درک نمی کند اگر میزان کاهش شنوائی متوسط تا شدید باشد احتمال مفید بودن سمعکها افزایش می یابد . این افراد با کاهش شنوائی متوسط تا شدید تقریبأ برای تمام مهارتهای اجتماعی نیاز به تقویت دارند . درک کلمات در آنهائیکه کاهش شنوائی عمیق دارند وجود ندارد .
انگیزه استفاده از سمعک تحت تأثیر کیفیت زندگی فرد در اثر کاهش شنوائی می باشد که به نقص شنوائی فرد بستگی دارد. تکذیب مشکل شنوائی باعث کاهش انگیزه شده که در نتیجه شانس استفاده از سمعک توسط بیمار کاهش می یابد
فاکتورهای انگیزشی در بچه ها معمولأ برای کاندید شدن دریافت سمعک نقش کمتری بازی می کنند. باستثنای تعداد کمی هر بچه با کاهش شنوائی قابل ملا حظه ای کاندید دریافت سمعک می باشد